سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

اثر تماشاگر در مددکاری اجتماعی چیست؟

اثر تماشاگر در مددکاری اجتماعی چیست؟

درباره اثر تماشاگر، اهمیت تأثیر تماشاگر در مددکاری اجتماعی، عوامل کلیدی مؤثر و پیامدهای تأثیر تماشاگر

 What is Bystander Effect in Social Work
 اثر تماشاگر در مددکاری اجتماعی: اثر تماشاگر یک پدیده روانشناختی اجتماعی است که در آن افراد، کمتر در موقعیت هایی که دیگران در آن حضور دارند به افراد نیازمند کمک می کنند. این رفتار به ظاهر ضد شهودی موضوع تحقیقات گسترده ای بوده است و پیامدهای قابل توجهی برای زمینه های مختلف از جمله مددکاری اجتماعی دارد.

اثر تماشاگر در مددکاری اجتماعی چیست؟

What is Bystander Effect in Social Work

درک اثر تماشاگر

اثر تماشاگر یک پدیده روانشناختی اجتماعی است که در آن افراد، کمتر در موقعیت هایی که دیگران در آن حضور دارند به افراد نیازمند کمک می کنند. این رفتار به ظاهر ضد شهودی موضوع تحقیقات گسترده ای بوده است و پیامدهای قابل توجهی برای زمینه های مختلف از جمله مددکاری اجتماعی دارد.

تعریف: اثر تماشاگر به کاهش احتمالِ کمک به فرد نیازمند در زمانی که تماشاگران دیگری در آن حضور دارند اشاره دارد. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد اغلب تصور می‌کنند که دیگران اقدامی انجام خواهند داد که منجر به وجود آمدنِ مسئولیت می‌شود.
کیتی جینووز: کاتالیزوری برای تحقیقات اثر تماشاچی

مورد Kitty Genovese، که در سال 1964 در شهر نیویورک رخ داد، یک نمونه اصلی از اثر تماشاگر است. کیتی جنووز به طرز وحشیانه ای در طول نیم ساعت به قتل رسید در حالی که 38 همسایه ظاهرا شاهد این حمله بدون مداخله بودند. این مورد خشم گسترده عمومی را برانگیخت و تحقیقاتی را برانگیخت که چرا ممکن است مردم در کمک به افراد نیازمند شکست بخورند، حتی زمانی که افراد زیادی در آن حضور دارند.

گزارش اولیه نیویورک تایمز در مورد این حادثه حاکی از آن است که 38 شاهد این حمله را بدون هیچ اقدامی مشاهده کرده اند. این ادعا بعداً مورد مناقشه قرار گرفت، اما با این وجود این پرونده به نمادی از تأثیر تماشاگر و پتانسیل بی‌تفاوتی در مواجهه با رنج بشر تبدیل شد.

مورد Genovese روانشناسان اجتماعی را بر آن داشت تا عوامل مؤثر بر رفتار کمکی را بررسی کنند. تحقیقات آنها منجر به توسعه تئوری هایی مانند انتشار مسئولیت، جهل کثرت گرایانه و ترس از ارزیابی شد که به توضیح این که چرا افراد ممکن است در زمان حضور دیگران کمتر مداخله کنند کمک می کند.

در حالی که پرونده Genovese موضوع بحث‌ها و بررسی‌های فراوان بوده است، اما همچنان یک تصویر قدرتمند از تأثیر تماشاگر و پیامدهای بالقوه آن است. این موضوع به عنوان یادآوری اهمیتِ مسئولیتِ فردی و نیاز به به چالش کشیدنِ هنجارهای اجتماعی است که ممکن است رفتار کمکی را از بین ببرد.What is Bystander Effect in Social Work

توضیحات نظری

اشاعه مسئولیت: یک عامل کلیدی در تأثیر تماشاگر

مفهوم: اشاعه مسئولیت به پدیده ای اطلاق می شود که در آن، افراد احساس مسئولیت شخصیِ کمتری جهت انجام هرگونه اقدام در زمانی که دیگران در آن حضور دارند، از خود بروز می دهند. این موضوع به این دلیل رخ می دهد که افراد اغلب تصور می کنند که دیگران مداخله خواهند کرد و این وضعیت منجر به کاهش احساس تعهد فردی می شود.

نمونه ها و مطالعات پژوهشی:

آزمایش‌های لاتانه و دارلی: روان‌شناسان اجتماعی جان ام. دارلی و بی‌ب لاتانه یک سری آزمایش‌های کلاسیک را برای نشان دادن اشاعه مسئولیت انجام دادند. در یک آزمایش، شرکت کنندگان به این باور رسیدند که در حال گفتگو با شخص دیگری از طریق اینترکام هستند. هنگامی که “فرد دیگر” تشنج می‌کرد، شرکت‌کنندگان اگر فکر می‌کردند تنها فرد شاهد هستند، بیشتر کمک می‌کردند. با این حال، هنگامی که آنها معتقد بودند که افراد دیگری هم هستند که گوش می دهند، کمتر به دنبال کمک بودند.